Onderzoek
en diagnose

Psychodiagnostisch onderzoek

NeuroScan is gespecialiseerd in psychodiagnostisch onderzoek. Dit betekent dat wij kijken naar de zorgen vanuit een breed perspectief. Meestal is er niet één oorzaak maar is het een combinatie van verschillende factoren. Door de oorzaken van de zorgen in kaart te brengen kunnen wij met elkaar een goed zorgplan opstellen.

Het psychodiagnostisch onderzoek bestaat vaak uit verschillende onderdelen. Vaak voeren we meerdere van deze onderdelen uit om een compleet beeld te krijgen. Hieronder lichten wij de onderdelen verder toe. 

Gezinsdiagnostisch onderzoek (kind/volwassenen)

Psychische klachten hebben impact op het welbevinden en functioneren van gezinsleden en naasten. Als de gezinsinteracties samenhangen met de problematiek van een gezinslid kan er gezinsdiagnostiek uitgevoerd worden. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door een systeemtherapeut. Het liefst is het hele gezin aanwezig. 

In dit onderzoek praten jullie samen over gewone dagelijkse onderwerpen en jullie zorgen. Ook wordt bekeken hoe ieder tegen de problemen en zorgen aankijkt. Vervolgens spreekt iedereen zijn wensen en verlangens uit over wat men anders wil in het gezin of in de familie. Tenslotte gaan we kijken wat er nodig is om gewenste veranderingen tot stand te brengen. In dit onderzoek proberen wij op de volgende vragen antwoord te geven: welke factoren maken jullie gezin veerkrachtig? Hoe hebben de zorgen invloed op jullie samenwerking onderling? Wat willen jullie als gezin veranderen? Zeker bij onderzoek voor kinderen is er vaak ook ruimte om samen een spel te spelen.

Intelligentie onderzoek (kind/volwassenen)

Het intelligentie onderzoek wordt uitgevoerd door een psycholoog en duurt één tot twee uur. Het intelligentie onderzoek geeft zicht op de sterke en minder sterke kanten van het cognitief functioneren. Tijdens de testafname wordt niet alleen de intelligentie, maar ook de werkhouding, de leerstijl en de leerflexibiliteit in kaart gebracht. Bij kinderen heeft dit betrekking op het leren van nieuwe vaardigheden, het aanpassen aan veranderingen en het leren op school. Voor kinderen is het een fijn onderzoek met veel variatie in de onderdelen en interactie met de psycholoog. 

Diagnostisch interview (kind/volwassenen)

In het diagnostisch interview wordt onderzocht of er sprake is van specifieke (ontwikkelings) problematiek. Het interview bestaat uit een aantal vaststaande vragen. Het diagnostisch interview duurt vaak een uur. Voor kinderen geldt dat de vragen zowel bij ouders als bij het kind afgenomen kunnen worden.

Neuropsychologisch onderzoek (kind/volwassenen)

Bij een neuropsychologisch onderzoek worden een aantal cognitieve functies in kaart gebracht zoals geheugen, concentratie, werktempo, taal, ruimtelijk inzicht en planning. Er zijn vragen om te beantwoorden en opdrachten om uit te voeren. Het onderzoek duurt ongeveer twee uur en geeft antwoord op hoe het brein informatie verwerkt. Dit onderzoek kan zinvol zijn als er leerproblemen zijn of als er mogelijk hersenschade is opgelopen waardoor er psychische problemen zijn ontstaan.

Onderzoek naar sociaal-emotionele ontwikkeling (kinderen)

De sociaal-emotionele ontwikkeling houdt in dat een kind een eigen persoonlijkheid ontwikkelt die overeenkomt met verwachtingen en gedragingen in de sociale omgeving. De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren kan door toedoen van allerlei gebeurtenissen beïnvloed worden. De ontwikkeling kan hierdoor stagneren of zelfs terugvallen in een eerdere fase. 

In het onderzoek naar de sociaal emotionele ontwikkeling kijken wij naar de aanwezigheid van (faal)angst en onderzoeken wij de zelfbeleving van het kind. Het onderzoek bestaat uit de afname van verschillende persoonlijkheids-, coping- en competentiebelevings-vragenlijsten, een gesprek en de afname van divers projectief materiaal. Het onderzoek duurt één of twee uren. Aan ouders wordt gevraagd om een ontwikkelingsvragenlijst in te vullen, aan school wordt gevraagd om een schoolvragenlijst in te vullen.

Kinderpsychiatrisch onderzoek (kinderen)

In het psychiatrisch onderzoek wordt een totaalbeeld van het kind op de verschillende ontwikkelingsgebieden (sociaal, cognitief, taal en motoriek) verkregen. Het onderzoek besteedt specifiek aandacht aan de lichamelijke gezondheid en ontwikkeling van het kind en de aan- of afwezigheid van bepaalde psychopathologische symptomen. Bijvoorbeeld kenmerken passend bij autisme, depressie, psychose of angst. Het onderzoek bestaat zowel uit een gesprek, als het samen spelen en tekenen. Dit onderzoek duurt ongeveer één uur. Soms zijn er meerdere afspraken nodig, met een maximum van drie afspraken.

Psychiatrisch onderzoek (volwassenen)

Bij ernstige of langdurige psychische klachten of bij het vermoeden op psychiatrische problematiek kan een psychiatrisch onderzoek worden gepland. Dit wordt meestal pas gedaan als er bijvoorbeeld bij een behandeling door een psycholoog onvoldoende vooruitgang geboekt wordt en je nog te veel lijdt onder jouw psychische klachten. Tijdens het onderzoek beoordeelt een psychiater jouw klachten en de toestand waarin je verkeert. Dit kan door vragen te stellen, vragenlijsten in te vullen, maar ook door naar het gedrag te kijken. Er is in het bijzonder aandacht voor lichamelijke factoren die invloed kunnen hebben op de klachten.

Persoonlijkheidsonderzoek (volwassenen)

Bij een persoonlijkheidsonderzoek kijken we naar je emotionele- en sociale functioneren. We kijken naar hoe je omgaat met problemen, zorgen of emoties. Dit inzicht kan helpen om jou, je situatie en je problemen beter te begrijpen. Het persoonlijkheidsonderzoek kan naast de andere informatiebronnen gebruikt worden voor de diagnostiek van persoonlijkheidsstoornissen. Bij dit onderzoek wordt een vragenlijst afgenomen.

Ontwikkelingsanamnese (volwassenen)

Veel psychische problemen beginnen in de kindertijd of als jongvolwassene. De ontwikkelingsanamnese brengt in kaart wanneer klachten zijn ontstaan en of er voorlopers van de huidige klachten aanwezig zijn in de kindertijd. Het is waardevol als mensen uit je directe omgeving, bijvoorbeeld je ouders, aanvullende informatie aan ons kunnen verstrekken.

Onderzoeksverslag

De resultaten van de verschillende onderzoeken worden samengebracht in een onderzoeksverslag. Wij staan open voor feedback en in samenspraak kunnen wijzigingen worden doorgevoerd. 

Dit verslag is van jou als je 16 jaar of ouder bent en wordt ook met jou gedeeld. Je besluit dan zelf aan wie je het verslag wilt laten lezen. Ben je jonger? Dan krijgen jij en je ouders het verslag samen. 

Met jouw/jullie toestemming versturen wij na de intake een korte samenvatting aan de verwijzer en de huisarts.

Klik hier voor meer informatie over patiëntenrechten. 

Psycho-educatie

Als er bij jou of je kind een diagnose is gesteld, dan nemen wij de tijd om uit te leggen wat dit voor jou (en/of jullie gezin) betekent. Je krijgt informatie en voorlichting over (de oorsprong van) de psychische klachten. En over hoe jij (en/of je familie/betrokkenen) kunt omgaan met de gevolgen hiervan. Psycho-educatie is altijd een vast onderdeel van onze behandeling en wordt zowel individueel als in groepsverband aangeboden.